Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Felanmälan gator, vatten och avsloppsledningar:
Jornummer 0435-103 10
Söderåsens Miljöförbund
Telefon: 0435-78 24 70
Epost: info@soderasensmiljoforbund.se
Måndag-torsdag
08.00- 17.00
Fredag
08.00-16.00
Kontakta kundtjänst under kontorstid.
Avläsning av vattenmätare
Du kan lämna in din aktuella vattenmätareställning via kommunens e-tjänst.
VA-avgifter för år 2018 (pdf, 88.9 kB)
VA-avdelningen inom Tekniska förvaltningen arbetar med drift och underhåll av råvattentäkter, vattenverk, tryckstegringsstationer, vattenreservoarer, vattenledningar och vattenmätare samt avloppsledningar, pumpstationer och avloppsverk. Avdelningen anlitar gatu- och parkavdelningen för ledningsarbeten och vattenmätarbyten.
Leveranssäkerhet och kvalité
I dagens samhälle är vattenförsörjning och avlopp en av de viktigaste delarna i den tekniska servicen. När vi vrider på kranen ska vattnet komma genast och hålla en hög kvalité. Vattnet klassas som ett livsmedel.
När vi spolar i toaletten ska avloppsvattnet snabbt ledas bort för att renas på ett så effektivt sätt att miljön inte påverkas negativt. För att lyckas med ett sådant företag, krävs resurser i personal och inte minst i kunskaper. Om något skulle inträffa i dricksvattenförsörjningen till samhället, måste personalen snabbt vara på plats och lokalisera skadan. VA-verken har ett väl utbyggt larmsystem både vad gäller dricksvatten och avloppsvatten. Problem upptäcks och rättas till många gånger långt innan konsumenten märker av problemet.
Kommunen har krav på sig att hålla konsumenterna med dricksvatten av hög kvalitet, enligt lagen.
Enskilda brunnar
Dricksvatten från egna brunnar ska ha godtagbar kvalitet, både vad gäller bakterier och fysikaliska och kemiska parametrar. För mer information om provtagning av dricksvatten se Söderåsens Miljöförbunds hemsida.
Få driftinformation i mobilen
Om du har en mobiltelefon som är registrerad på adressen där du bor får du information om driftstörningar via SMS, t.ex. vid akuta vattenläckor eller planerat ledningsunderhåll. Ditt mobilnummer hämtas från din teleoperatörs databas. Är du skriven på en adress och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress – så kommer du alltså automatiskt att få våra SMS-utskick som rör den fastigheten.
Har du skyddat nummer, oregistrerat kontantkort eller äger fritidshus i kommunen, så kan du ta del av tjänsten genom att anmäla dig på SBVT:s hemsida. Här kan du också avregistrera dig om du inte önskar ta emot våra SMS-aviseringar.
Allmänna bestämmelser för vatten- och avloppsanläggningar (pdf, 4.8 MB)
Viktigt att veta om källaröversvämningar (pdf, 1.2 MB)
Checklista vid källaröversvämning (pdf, 99.3 kB)
Bortkoppling av dagvatten från spillvattennätet (pdf, 455.9 kB)
Placering av vattenmätare (pdf, 55.9 kB)
VA-avgifter för år 2017 med indexuppräknade anläggningsavgifter (pdf, 382.2 kB)
Författningssamling Taxor och avgifter (pdf, 1.1 MB)
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Dialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta