Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Skolskjutssamordnare
Stefan Hermansson
Telefontid: mån-fre kl 9-11
Busskortsansvarig gymnasieskolan
Marlene Christenson
Ansvarig inackorderingstillägg
Anne-Marie Hansen
Måndag-torsdag
08.00- 17.00
Fredag
08.00-16.00
Grundskola
Hemkommunens skyldighet att anordna kostnadsfri skolskjuts gäller endast till och från den skola som eleven hänvisats till. Om eleven väljer skola inom annat upptagningsområde i kommunen, kommunal skola i annan kommun eller friskola har eleven inte rätt till skolskjuts.
Kommunen har utifrån lagen fastställt ett skolskjutsreglemente för hur skolskjutsning ska ske, bland annat genom avståndsregler för elever i olika åldrar.
Du kan ansöka om skolskjuts via vår e-tjänst.
Gymnasieskola
Går du på gymnasieskola, kommunal eller fristående, har din hemkommun ansvar för kostnaden för dagliga resor mellan bostaden (folkbokföringsadress) och skolan. Förutsättning för stöd till dagliga resor är att det är minst 6 kilometer till skolan, och att du inte samtidigt får inackorderingstillägg.
Om du bor i Klippans kommun, går på Klippans gymnasieskola och har minst 6 kilometer till skolan kommer ditt terminskort att skickas hem till dig innan skolan börjar, du behöver inte fylla i någon ansökan.
Om du bor i Klippans kommun men går på en gymnasieskola i en annan kommun fyller du in ansökningsblankett som du finner under E-tjänster och blanketter, under gymnasieskola - Ansökan om bidrag till dagliga resor mellan bostad och skola utanför Klippan. Du måste legitimera dig med Bank-id för att kunna göra din ansökan, vid ansökan är det den sökandes/ gymnasieelevens e-legitimation som skall användas. Du kan också skriva ut blanketten, signera den och lämna i kundtjänst på kommunhuset. För omyndig elev måste vårdnadshavare skriva under ansökan. Om du beviljas ett terminskort så kommer det sedan att skickas hem till dig där du är folkbokförd. Ny ansökan ska göras inför varje läsår.
Följande villkor gäller för att kunna få gymnasiekort eller kontant resebidrag:
Observera att elever som inte studerar på Klippans Gymnasieskola får rabattkort (Jojo reskassa) istället för gymnasiekort i de fall detta är ett billigare alternativ.
Har du frågor kring busskorten eller om du önskar göra en felanmälan utav ditt kort, tex borttappade eller avmagnetiserade kort, så är du välkommen att kontakta kundtjänst 0435-28000 eller kundtjanst@klippan.se
Regler för resebidrag
Alla elever som är berättigade till terminsbiljett får fritt medfölja buss/tåg till och från skolan utan busskort under terminens fem första skoldagar.
Gymnasiekorten gäller för hela läsåret. Giltigheten omfattar resor i hela Skåne med buss och tåg under helgfria vardagar, enligt informationen på kortets terminsbevis. Där finns även beskrivet hur kortet ska fyllas i för att slippa böter. T ex ska kortet förses med ett välliknande foto, namn, personnummer, skolans namn samt numret på plastkortet och därefter plastas in.
Blir kortet/terminsbeviset förstört, eller om du blir av med det kan ett nytt köpas på kundtjänst. Detta kostar 300 kronor oavsett om kortet har tappats, stulits, beslagtagits eller blivit förstört och oberoende av när under terminen det inträffat. Det gamla kortet spärras.
Om terminsbeviset blir utslitet eller du fyllt i det fel går det att byta ut på utlämningsstället utan extra kostnad så länge du har det trasiga/felaktiga kortet med dig.
Elever med rabattkort kan registrera sitt kort på Skånetrafikens hemsida och få förlustgaranti.
Avbryter du din utbildning ska kortet omedelbart återlämnas och ev kontantbidrag betalas tillbaka.
Skolskjutsar under vintern
Huvudregeln gällande skolskjutsar vid dåligt väder är att om vi inte har informerat på hemsidan eller i lokalradion att skolbussarna är inställda så går de som vanligt. Klippans kommun har ingen policy motsvarande 30-minutersregeln (har inte bussen kommit inom 30 minuter kan barnet gå hem igen).
Har ni frågor om skolskjutsar kan ni ringa Kundtjänst.
Inackorderingstillägg
Hemkommunen ansvarar för att elever som behöver hjälp till följd av skolgången får inackorderingstillägg.
Men tänk på att hemkommunens ansvar gäller bara vid studier i kommunala skolor. Går du på en fristående skola eller folkhögskola vänder du dig till CSN.
Du måste ansöka om stöd för inackordering varje nytt läsår.
Ansökan och information om Inackorderingstillägg (pdf, 1.5 MB) för dig som bor i Klippans kommun och går kommunal gymnasieskola.
Klippans kommuns skolskjutsreglemente (pdf, 268 kB)
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Medborgardialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta