Barnens röst i fysisk planering - en prioritet för Klippans kommun

Ella Håkansson, Amanda Ottosson, Adam Hansson, Vidar Carlsson och Alexander Pitula går tredje året på Åbyskolans teknikprogrammet. I bakgrunden syns Shpetim Emini, planarkitekt på Klippans kommun.
Teknikelever från Åbyskolan fick lyssna när kommunens planarkitekt Shpetim Emini höll en föreläsning om samhällsplanering och hållbarhet.
Idag fick plan- och byggavdelningen på Klippans kommun besök av en grupp gymnasieelever från Åbyskolan. De går tredje året på teknikprogrammet och fick ta del av en föreläsning om samhällsplanering och hållbarhet som en av kommunens planarkitekter, Shpetim Emini, höll i.
- Klippans kommun står för en rad projekt där framtiden behöver planeras och formas. Vi vill inkludera barn och ungdomar i den fysiska planeringen och har därför bjudit in dem till ett besök för att se hur vi arbetar. Sedan en tid tillbaka har vi gjort det till en rutin att inkludera barn och unga i den fysiska planeringen, där tid, resurser och möjligheter finns, säger Shpetim.
Medborgardialog
Ett exempel på detta är medborgardialogen som genomfördes sommaren 2023 för planprogrammet Bruksallén. Då bjöds barn och ungdomar från låg-, mellan-, högstadiet och gymnasiet in för att dela sina idéer och visioner om framtiden.
Sedan barnkonventionen blev svensk lag 2020 har samhällsplanerare en skyldighet att låta barn få möjligheten att uttrycka sina åsikter på samma sätt som vuxna medborgare.
- Nu fortsätter vi det inkluderande arbetssättet när vi arbetar med utvecklingen av kvarteret Sågen. Detaljplanen för området var ute på samråd redan 2020, men projektet har varit vilande på grund av andra prioriteringar. Nu tar vi nya tag där vi ser möjligheten att inkludera barn i planeringen för att forma framtidens kvarteret Sågen och samtidigt undersöka om barnen lyfter viktiga aspekter som vi planerare behöver känna till.
Samhällsplanerare
Genom föreläsningen får eleverna en inblick i hur fysisk planering fungerar, vilka utmaningar som finns och varför processen ibland tar tid. Med detta som grund får de sedan arbeta med ett konkret uppdrag där de själva får ikläda sig rollen som samhällsplanerare och presentera sina förslag för kvarteret Sågens utveckling.
Dialogen är inte bara ett sätt att fånga upp barnens perspektiv och idéer, utan också en chans att ge ungdomarna en djupare förståelse för hur de kan påverka sitt samhälle.
- Barn och unga ser ofta saker som vi tjänstemän kanske missar, deras bidrag är ovärderliga för att forma en framtid som motsvarar nästa generations behov och drömmar, säger Shpetim.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 28 januari 2025