Gå till innehåll

Tillsammans stoppar vi matsvinnet

Idag är det den internationella matsvinndagen. En dag som instiftades av Förenta nationerna (FN) och infaller den 29 september varje år. Klippans kommun arbetar aktivt för att minska matsvinnet i sina verksamheter.

Vad är matsvinn?

Matsvinn är mat som har blivit över. Det kan till exempel vara maten du skrapar av från tallriken, när du råkat ta för mycket mat och inte orkar äta upp. Produkt som till exempel äggskal, benrester och kaffesump är inte matsvinn utan kallas matavfall.

Matsvinn kan delas upp i kategorier beroende på var de uppstår. I Klippan mäter vi serveringssvinn, vilket är maten som blir över och kastas från serveringslinjen och salladsbuffén. Vi mäter också tallrikssvinnet, maten som elever skrapar av från sina tallrikar och ner i mathinken. Utöver det finns också kökssvinn som uppkommer under tiden maten tillagas, till exempel grönsaks skal.

Mat i magen och inte i soporna

Kommunens matsvinnsprojekt Mat i magen och inte i soporna handlar om att maten ska hamna i magen och inte slängas. På förskolor, skolor och gymnasium görs mätningar varje dag, och på vård-och äldreboende mäts matsvinnet två gånger per år. På så sätt får vi en tydligare bild av var maten slängs och kan hitta lösningar för att minska matsvinnet.

Målet är att minska matsvinnet med 50 procent till 2026. Redan i år har vi nått målet med 54 procent minskning. Detta tack vare engagerande och intresserade medarbetare samt elever.

Ljungbyhedsskolan är ett exempel som arbetar aktivt för att uppmärksamma matsvinnet. Skolan har infört ett system för att öka förståelsen varför maten slängs. När eleverna har ätit klart och eventuellt har mat kvar på tallriken sorteras resterna i tre olika kärl med skyltar inte min smak, tog för mycket mat och hann inte äta upp.

Tre olika skyltar sitter på väggen, där det står inte min smak, tog för mycket mat och hann inte äta upp. Under skyltarna finns kärl där eleverna slänger sina matrester från tallriken. 

- Vi startade detta projekt i våras. Efter 14 dagars test valde vi att fortsätta med skyltningen. Vi bedömde ett positivt resultat. Eleverna slänger mindre mat och får bättre koll på varför de slänger, berättar Nathja Borgström som är kock på Ljungbyhedsskolan.

Skolan har även gjort smarta val vid inköp. Till exempel så köper de in små delikatesspotatisar istället för stora potatisar. Eftersom eleverna slänger oftast halva potatisar.

- Dessutom är vi igång med det nya köket och hoppas kunna behålla detta system framöver, säger Nathja.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
29 september 2025