Gå till innehåll
Lyssna på sidan Lyssna

Platsvarumärket Klippans kommun

En attraktiv plats att vara stolt över – det är det långsiktiga målet för arbetet med platsvarumärket för Klippans kommun. Nu tar vi de första stegen och hittar vårt utgångsläge och identifierar var vi vill vara i framtiden.

Kollage med fyra bilder från Klippans kommun. Bilderna visar en konsert, ett café, fika i snö och en hundpromenad i skogen.

Vad händer i arbetet med platsvarumärket

Under våren ligger fokus på samskapande – ett hållbart platsvarumärke skapas tillsammans med de som bor och verkar i Klippans kommun. Vi ha genomfört tre workshops; två med föreningar, företag och kommunala tjänstepersoner och en med kommunens förtroendevalda politiker. Klippans kommuns chefer har också gått en inspirationsutbildning.

Enkätundersökningen är fortsatt i gång och vi får hela tiden in nya tankar och input kring vår plats från bland annat kommuninvånare, de som besöker Klippans kommun och personer som arbetar i olika företag i kommunen. Om du inte redan har svarat på vår enkät kan du göra det här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Företaget Placebrander arbetar vidare med en platsanalys för att ge oss utgångsläge inför kommande arbete. Nulägesanalysen bygger på det som kommit fram från workshops, enkätsvar, medieanalyser, attitydundersökningar och omvärldsbevakning.

Ett platsvarumärke är just vad det låter som – ett varumärke för hela platsen Klippans kommun och för de som bor, studerar och driver företag här samt de som besöker kommunen. Platsvarumärket ska lyfta och stärka vår plats och bidra till att attrahera nya invånare, företagare, investeringar och besökare till Klippans kommun. Det ska också lyfta och visa allt vi har att vara stolta över i vår kommun.

Kommunen är samordnande och drivande i arbetet med platsvarumärket men arbetet handlar inte om den service som vi ger från kommunorganisationen. Platsvarumärket samägs av alla som bor och verkar på platsen Klippans kommun och handlar om det utbud som finns inom vårt geografiska område och om de upplevelser som finns av att bo, leva, besöka och arbeta här.

Under de kommande två åren kommer Klippans kommuns platsvarumärke att arbetas fram. Vi är många som är och kommer vara med under resans gång och alla är viktiga för att ta fram den gemensamma bilden och målbilden för vår kommun. Deltagare kommer bland andra vara medarbetare i kommunen, företagare, föreningar samt invånare i olika åldrar.

Så här tar vi fram vårt platsvarumärke

Arbetet med att ta fram Klippans kommuns platsvarumärke startade under 2024 och kommer pågå till 2026. Tillsammans med företaget Placebrander har och kommer flera aktiviteter att genomföras. Detta inkluderar bland annat:

  • Inspirationstillfällen platsattraktion
  • Attitydundersökningar lokalt och nationellt
  • Medieanalys
  • Workshop kring platsens profilbärare och önskad position
  • Workshop kring platsens egenskaper
  • Workshop kring mål och målgrupper
  • Genomgång av befintliga rapporter, statistik och strategier

I slutet av framtagandearbetet (2026) kommer vi ha vårt platsvarumärke. Därefter börjar det långsiktiga arbetet att implementera det. Då bygger vi tillsammans berättelsen om Klippans kommun och vad vi vill att vår plats ska associeras med och betyda för de som bor, verkar eller vistas i vår kommun i framtiden.

Vill du följa resan med framtagandet av vårt platsvarumärke? Då är ett tips att följa Klippans kommun på Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och LinkedIn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och att hålla utkik här på hemsidan!

Vi påbörjade på vår resa mot att ta fram Klippans kommuns platsvarumärke. I platsvarumärksarbetet bygger vi tillsammans berättelsen om Klippans kommun och vad vi vill att vår plats ska associeras med och betyda för de som bor, verkar eller vistas i vår kommun i framtiden.

Den 4 mars höll företaget Placebrander en första workshop med representanter från Klippans kommuns näringsliv, föreningar och kommunala tjänstepersoner. Deltagarna tänkte kreativt kring vår plats styrkor och utmaningar och vad Klippans kommuns ska vara känt för i framtiden. Ett stort tack till alla som var med!

Två kvinnor på en scen

Placebrander håller presentation på scen

Alla deltagare står på scenen

Med på workshopen fanns representanter från Annehem, Eurolink, HP Borrningar, HusmanHagberg, Ica Kvantum Klippan, Inredningshörnan, Klippans hembygdsförening, KMT, Meccom, MOM-events, Pensionat Söderåsen, Segragymnasiet, Spången gästgiveri, Swedbank, Söderåsen Resort, Föreningen Veteranjärnvägen, Treklövern, Nårab, representanter från Klippans kommun och Placebrander

Den 6 maj fortsatte vår resa mot att ta fram Klippans kommuns platsvarumärke när företaget Placebrander höll i vår andra workshop med representanter från Klippans kommuns näringsliv, föreningar och kommunala tjänstepersoner. Deltagarna tänkte kreativt kring vår plats styrkor och utmaningar och vad Klippans kommuns ska vara känt för i framtiden.
Ett stort tack till alla som var med!

En stor grupp personer står på en scen

Sidinformation

Senast uppdaterad:
16 maj 2025