Gå till innehåll
Lyssna på sidan Lyssna

Bostadsanpassning

Bostadsanpassning innebär att man anpassar bostaden efter individuella funktionsnedsättningar. Kommunen kan bevilja bidrag om anpassningen är nödvändig för att ge möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.

Det är personen som har funktionsnedsättningen som ska ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Om sökande inte själv kan göra ansökan, kan fullmaktsinnehavare hjälpa till.

En förutsättning för att få bidrag är att åtgärden är nödvändig och att behovet inte kan lösas på enklare sätt, exempelvis med hjälpmedel.

Anpassningar i bostaden kan behövas för att kunna:

  • Förflytta sig inom bostaden, till exempel ta bort trösklar eller bredda dörrar.
  • Sköta sin hygien, till exempel ta bort badkar och iordningställa duschplats.
  • Komma in i och ut ur bostaden, till exempel montera ramp eller automatisk dörröppnare.

Bidraget regleras av lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

Detta behövs för att göra en ansökan:

  • Ifylld och underskriven ansökningsblankett.
  • Underskriven ägarmedgivarblankett från eventuell fastighetsägare eller andra personer som står med på ditt bostadskontrakt som hyrestagare eller ägare av bostaden.
  • Intyg från arbetsterapeut, fysioterapeut eller annan sakkunnig om att åtgärderna är nödvändiga med hänsyn till funktionsnedsättningen.
  • Offert eller specificerad faktura.

Det är personen som har funktionsnedsättningen som ska ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Om personen som har funktionsnedsättningen är ett minderårigt barn, ska båda vårdnadshavarna skriva under ansökan.

Om sökande själv inte kan inhämta och skicka in alla delar av ansökan så kan en fullmakt skrivas under. Kontakta Kundtjänst på 0435-28000 för att få en blankett.

Innan ett beslut kan fattas kan handläggaren göra ett hembesök eller be om komplettering. När beslutet är fattat skickas det via post till den som är sökande.

Är den sökanden missnöjd med beslutet kan det överklagas till förvaltningsrätten. I det skriftliga beslutet står det hur en överklagan görs.

Om en beviljad anordning behöver repareras ska ägaren kontakta en behörig reparatör. När reparationen är utförd ska ägaren betala fakturan. Därefter fyller ägaren i ansökan om bidrag till reparation, service och besiktning.Till ansökan ska det bifogas en kopia på den betalda fakturan och ett kvitto som visar att fakturan är betald.

Bidrag kan beviljas till reparation av teknisk avancerad anordning som beviljats genom bostadsanpassningsbidrag till exempel hiss, automatisk dörröppnare, spol- och torktoalett.

Reparationsbidrag beviljas inte för:

  • Åtgärder som tillverkaren eller säljaren är ansvarig för enligt avtal.
  • Slitage som beror på onormalt användande.
  • Fel som kan ha uppkommit på grund av att serviceanvisningarna inte har följts.

Bidrag kan även beviljas för kostnader för service och besiktning av hiss. Ansökan för detta görs på samma sätt som vid reparation.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst kan svara på frågor samt hjälpa till med ansökan för bostadsanpassningsbidrag. Kundtjänst nås på 0435 - 28 000.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
28 oktober 2024