Patientnämnden
Om du har frågor, synpunkter eller klagomål gällande hälso- och sjukvård och inte upplever att du kan prata med den aktuella verksamheten kan du vända dig till patientnämnden.
Detta kan du höra av dig till patientnämnden om:
- Hälso- och sjukvården (inklusive bland annat habilitering, rehabilitering, hjälpmedel och tolktjänst för döva)
- Den allmänna omvårdnaden enligt socialtjänstlagen som ges i samband med hälso- och sjukvård
- Vården inom kommunerna enligt avtal
- Folktandvården
Patientnämnden ska enligt lagen:
- Hjälpa patienter/vårdtagare att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården
- Främja kontakterna mellan patienter/vårdtagare och personal
- Hjälpa patienter/vårdtagare att vända sig till rätt myndighet
- Rapportera iakttagelser och avvikelser, som är av betydelse för patienten/vårdtagaren, till vårdgivare och vårdenheter
Nämndens uppgift är rådgivande och den har inga disciplinära befogenheter. Politiker och tjänstemän i patientnämnden har tystnadsplikt. När du vänder dig till patientnämnden får du kontakt med någon av tjänstemännen på nämndens kansli i Kristianstad eller Lund.
Kontaktuppgifter Patientnämnden
Telefon: 0770-11 00 10
E-post: patientnamnden.kansli@skane.se
Webbplats: www.skane.se/patientnamnden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 september 2022