Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Måndag-torsdag
08.00-17.00
Fredag
08.00-15.00
Receptionen i kommunhuset håller lunchstängt klockan 12–13. Vi nås ändå på telefon, chatt, facebook och e-post.
Hjälpmedel förskrivs efter bedömning av legitimerad personal. Hjälpmedlet är ett personligt lån och får inte överlåtas till någon annan person.
Du som lånar hjälpmedel påtar dig ett ansvar för detta/dessa. Du är ansvarig för att förvara och underhålla ditt/dina hjälpmedel. Oaktsamt handhavande kan innebära att du blir ersättningsskyldig. Om hjälpmedlet blir stulet skall det polisanmälas av låntagaren. Om hjälpmedlet går sönder skall du kontakta förskrivaren.
Hjälpmedel får inte tas med vid flytt från kommunen utan godkännande av förskrivaren.
När behov av hjälpmedel upphör skall dessa återlämnas rengjorda/tvättade. Du ansvarar själv för transporten av hjälpmedel vid återlämning. Förskrivaren står endast för transport av vårdsäng. Hjälpmedel återlämnas till hjälpmedelslagret på Åbyhem Storgatan 86, infart från Rönnegatan. Här är en karta till Hjälpmedelslagret
Öppettider för att återlämna hjälpmedel:
Om du inte själv kan ombesörja transport till hjälpmedelsförrådet, kan kommunen vara behjälplig och hämta dina hjälpmedel mot en avgift på 259 kr.
Vid behov av inkontinenshjälpmedel kontaktas vårdcentralens distriktssköterskor. Om du inte själv kan ta dig till vårdcentralen kan du få hjälp genom kommunens hemsjukvård. Kontakta kommunens sjuksköterskor för hjälp och bedömning. Inkontinenshjälpmedel som förskrivs av sjuksköterska är kostnadsfria.
Vi har en avgift på 259 kr för HSL-insatser, som tas ut vid till exempel bedömning av behov av tekniska hjälpmedel görs.
Hjälpmedelsortiment
På 1177.se kan du se vilka hjälpmedel som finns. Du väljer län och kommun för att se vilket sortiment som är aktuellt för t.ex. Klippan.
https://www.1177.se/Skane/Tema/Hjalpmedel
Rollatorservice och hjälp att beställa vardagshjälpmedel/produkter
Kommunens hjälpmedelsassistent Mikael finns på träffpunkt Senioren 1 gång/månad för att möjliggöra enklare justeringar på rollatorer samt hjälpa till att beställa vardagshjälpmedel/produkter via internet.
Enklare justeringar på rollatorn (exempelvis spänna åt bromsar) samt stöd vid internetbeställningar debiteras inte, utan är gratis för den enskilde. Om rollatorn däremot är så pass sliten att funktionerna inte bedöms vara säkra kommer hjälpmedlet att bytas ut och faktureras enligt HSL avgift (259kr).
Plats: Senioren, Östra Nygatan 1, Klippan.
Datum: Andra onsdagen i månaden (med reservation för sommarsemester).
Tid: 9:30 – 11:30.
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Dialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta