Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan

Se Karta
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Skolskjutssamordnare
Stefan Hermansson
Telefontid: mån-fre kl 9-11
Busskortsansvarig gymnasieskolan
Marlene Christenson
Ansvarig inackorderingstillägg
Anne-Marie Hansen
Måndag-torsdag
08.00-17.00
Fredag
08.00-15.00
Receptionen i kommunhuset håller lunchstängt klockan 12–13. Vi nås ändå på telefon, chatt, facebook och e-post.
Hemkommunens skyldighet att anordna kostnadsfri skolskjuts gäller endast till och från den skola som eleven hänvisats till. Om eleven väljer skola inom annat upptagningsområde i kommunen, kommunal skola i annan kommun eller friskola har eleven normalt sett inte rätt till skolskjuts.
Kommunen har utifrån lagen fastställt ett skolskjutsreglemente för hur skolskjutsning ska ske, bland annat genom avståndsregler för elever i olika åldrar.
Här finner du en karta över samtliga skolskjutslinjer och hållplatser i kommunen.
Du kan ansöka om skolskjuts via vår e-tjänst.
Går du på gymnasieskola, kommunal eller fristående, har din hemkommun ansvar för kostnaden för dagliga resor mellan bostaden (folkbokföringsadress) och skolan. Förutsättningen för att få skolkort är att det är minst 6 kilometer till skolan, och att du inte samtidigt får inackorderingstillägg.
Du som redan har skolkort sen tidigare läsår i gymnasiet får din biljett till befintligt kort efter ny ansökan till kommunen gällande läsår 2020/2021. Du behåller skolkortet under resten av din gymnasietid.
Ny ansökan om biljett ska göras inför varje läsår.
Följande villkor gäller för att kunna få skolkort:
Har du frågor kring skolkorten eller om du önskar göra en felanmälan utav ditt kort, till exempel borttappade eller avmagnetiserade kort, så är du välkommen att kontakta kundtjänst 0435-28000 eller kundtjanst@klippan.se
Ansök om skolkort
Inför varje läsår ska eleven skicka in en digital ansökan. Ansökan gör du via vår e-tjänst Skolkort för dagliga resor mellan bostad och gymnasieskola. Mobilt BankID krävs vid ansökningen. Har inte eleven själv eller vårdnadshavare något mobilt BankID, går det bra att besöka kundtjänst i kommunhuset och uppvisa legitimation.
Regler för skolkorten
Ansökan bör vara inskickad senast vecka 31 inför höstterminen 2020 för att du säkert ska hinna få biljetten till skolstart. Om du inte ansöker i tid, får du själv stå för reskostnaderna fram tills du får ditt skolkort som du ansökt om.
Skolkorten gäller för hela läsåret. Giltigheten omfattar resor i hela Skåne med buss och tåg dygnet runt måndag-fredag.
Blir kortet förstört, eller om du blir av med det kan ett nytt köpas på kundtjänst. Detta kostar 150 kronor oavsett om kortet har tappats, stulits, beslagtagits eller blivit förstört och oberoende av när under terminen det inträffat. Det gamla kortet spärras. Vid förlust av kort kan enbart två ersättningskort erhållas per innevarande läsår.
Om du flyttar, byter folkbokföringsadress, avbryter eller byter utbildning är du skyldig att meddela kommunen detta snarast. Kontroller kommer regelbundna att utföras under terminen för att säkerhetsställa elevens rätt till skolkort.
Huvudregeln gällande skolskjutsar vid dåligt väder är att om vi inte har informerat på hemsidan eller i lokalradion att skolbussarna är inställda så går de som vanligt. Klippans kommun har ingen policy motsvarande 30-minutersregeln (har inte bussen kommit inom 30 minuter kan barnet gå hem igen).
Har ni frågor om skolskjutsar kan ni ringa Kundtjänst.
Hemkommunen ansvarar för att elever som behöver hjälp till följd av skolgången får inackorderingstillägg.
Men tänk på att hemkommunens ansvar gäller bara vid studier i kommunala skolor. Går du på en fristående skola eller folkhögskola vänder du dig till CSN.
Du måste ansöka om stöd för inackordering varje nytt läsår.
Ansökan och information om Inackorderingstillägg (pdf, 1.5 MB) för dig som bor i Klippans kommun och går kommunal gymnasieskola.
Klippans kommuns skolskjutsreglemente (pdf, 350 kB)
En e-tjänst erbjuder dig möjlighet att via kommunens hemsida stegvis fylla i de uppgifter som behövs för en viss typ av tjänst, till exempel en ansökan.
Gå till E-tjänster
Din åsikt är viktig för oss. Vi arbetar för att du som är invånare i Klippans kommun ska trivas och vara stolt över din kommun.
Gå till Dialog
Vi satsar på att förbättra servicen till medborgarna och kvaliteten i tjänsterna, och arbetar ständigt med att utveckla vår medborgarservice.
Gå till Kommunkvalité
Genom vår karttjänst kan du på ett enkelt sätt rapportera in och följa en felanmälan på offentlig plats till kommunen.
Gå till Rapportera till kommunen
Kundtjänst: 0435-280 00
E-post: kommun@klippan.se
Besöksadress:
Trädgårdsgatan 12, 264 80 Klippan
Se Karta