Offentlighet & sekretess
Offentlighetsprincipen betyder att alla, svenskar och utländska medborgare, har rätt att ta del av allmänna, offentliga handlingar hos myndigheter och förvaltningar.
Syftet med offentlighetsprincipen är att ge insyn och möjlighet att kontrollera hur politiker och tjänstepersoner sköter kommunen. På så sätt har du också möjlighet att påverka verksamheten. Denna rättighet har funnits i Sverige sedan år 1766 och är ett av de viktigaste inslagen i vårt demokratiska samhälle.
Vad är allmänna handlingar?
En handling kan beskrivas som någonting som innehåller information av något slag. Det kan bland annat vara brev, protokoll eller beslut. Det kan också handla om e-post, video- eller bandupptagningar. En kommunal handling kan vara allmän eller inte allmän. De handlingar som inte är allmänna är till exempel tjänstepersonens interna arbetsmaterial. Enligt lagen är en handling allmän när den har inkommit till kommunen, när den förvaras eller har upprättats där.
Allmänna handlingar kan vara offentliga eller sekretessbelagda. Alla allmänna handlingar som inte är sekretessbelagda är offentliga. Därmed har du rätt att läsa dem.
Din egen korrespondens (till exempel brev eller e-post) med kommunen blir en allmän handling som kan läsas av andra. Du kan inte kringgå offentlighetsprincipen genom att skicka ett brev, i ett ärende som rör en kommunal fråga, till en tjänsteperson eller förtroendevald politiker på deras hemadress. De är skyldiga att se till att ditt brev registreras hos kommunen.
Vad innebär sekretess?
Syftet med sekretess kan till exempel vara att skydda enskilda människor. En särskild lag, sekretesslagen, anger vilka uppgifter som är sekretessbelagda. Det innebär att kommunen, med stöd av lagen, avgör vad som ska sekretessbeläggas. Om du skickar ett brev till kommunen och skriver "hemligt", "förtroligt" eller "konfidentiellt" på brevet blir det ändå inte sekretessbelagt, om inte lagen medger det.
Var finns handlingarna?
Kommunen (och alla andra offentliga förvaltningar) måste registrera, förvara och arkivera sina allmänna handlingar. De ska hållas ordnade, så att man lätt kan hitta det man söker. I allmänhet är det kommunens tjänstepersoner som ordnar handlingarna i ett diarium (till exempel digitalt verksamhetssystem eller i en fysisk pärm), som normalt sett också är en allmän offentlig handling.
Hur fort kan jag få handlingarna?
Lagen säger att allmänna och offentliga handlingar ska lämnas ut skyndsamt. I praktiken innebär det att de oftast lämnas ut omedelbart om du personligen besöker kommunen. Om du beställer materialet per telefon, brev eller e-post får det ta maximalt två dagar.
Får jag ta med dem hem?
Nej, men du kan läsa handlingarna på stället och sedan lämna tillbaka dem. Du kan också skriva av dem eller be att få kopior och ta med dig.
Kommunfullmäktige i varje kommun bestämmer om det kostar att få kopia på handlingar.
Du kan läsa mer om vad det kostar för kopior av allmänna handlingar här.
Kan jag få handlingar via e-post?
Kommunen väljer att i första hand ge dig en allmän handling digitalt. Men kommunen har ingen skyldighet att lämna ut handlingar via e-post.
Avgiften för allmänna handlingar även gäller digitala kopior. Du kan läsa mer om vad det kostar för kopior av allmänna handlingar här.
Du får vara anonym
Enligt lag behöver du inte tala om vem du är när du vill ha allmänna och offentliga handlingar. Du behöver inte heller tala om varför du vill ha handlingarna. Ingen har rätt att fråga dig om detta.
Du kan klaga
Om du nekas att ta del av en handling ska du enligt lagen få ett skriftligt besked. Om du anser att kommunen har gjort fel har du möjlighet att överklaga beslutet hos Förvaltningsrätten.
Om du tycker att utlämnandet av handlingen tar för lång tid kan du klaga hos Justitieombudsmannen.
Dataskyddsförordningen
Dataskyddsförordningen, GDPR, har till syfte att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks i samband med behandlingen av personuppgifter. Alla kommunala nämnder har ett ansvar för att personuppgifter behandlas på ett korrekt sätt.
Du kan läsa mer om hur Klippans kommun hanterar dina personuppgifter och de rättigheter du som invånare har när det kommer till dessa på sidan: Behandling av personuppgifter.
Se även
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 23 september 2024